حبوبات،يك خوراك شفابخش
اگر در رژيم خود در نظر داريد از غذايى استفاده كنيد كه كمترين مقدار چربى راداشته(تقريبا هيچ)و هيچ نمك نداشته باشد و در عين حال داراى مقدار زيادى ويتامينو مواد معدنى و مملو از هيدراتهاى كربن،و همچنين خوراك خوشمزه و مطبوعى باشداز حبوبات استفاده كنيد.(به شرط آنكه فقط مسئله اسيد اوريك شما از حد متعادلبيشتر نباشد)نفخ آن براى عدهاى مطرح است كه آن هم چارهاى دارد.
از نظر الياف مفيد گياهى(فايبر)حتى نوعى از حبوبات كه كمترين مقدار را دارد بازاز ساير مواد غذايى غنىتر است.يك پيمانه(حدود ٢٢٠ گرم)لوبياچيتى پخته درحدود ١۶ گرم فايبر دارد كه در حدود نصف ميزان لازم براى بدن در روز است.يعنى ازنظر مقدار فايبر مثل اين است كه ۴ پيمانه ذرت و يا ۵ عدد موز و يا ۴ / ۵ سيبزمينىمتوسط كباب شده خورده شود.
از طرفى فايبر موجود در لوبيا مخلوطى از مقدار زيادى فايبر قابل حل در آب ومقدارى نيز فايبر غير قابل حد در آب است و فايبر قابل حل در آب براى كاهشكلسترول بسيار مفيد است و ضمنا قند خون را نيز تنظيم مىكند.
پروتئين از موادى است كه براى بدن لازم است البته مصرف زياد بر حد متعادل ومجاز آن ضررهائى دارد.اگر بخواهيد پروتئين لازم براى بدن را از گوشت قرمز بگيريداغلب مواجه با چربيهاى اشباع شده و همچنين كلسترول موجود در گوشت قرمز خواهيد شد.براى اينكه بخواهيد ١۴ گرم(يعنى ١ / ۴ مقدارى كه بهطور متوسط روزانه براى بدنلازم است)پروتئين بخوريد و در نظر داشته باشيد كه با خوردن پنير چرب آن را تأمينكنيد بايد در حدود ٣٠ گرم پنير بخوريد كه در اين حالت خواهناخواه با پروتئين پنير درحدود ١٨ گرم نيز چربى خوردهايد كه لااقل ١٢ گرم آن از نوع چربى اشباع شده مضراست.و يا براى خوردن ١۴ گرم پروتئين ممكن است از ٣٠ گرم گوشت قرمز چرخ كردهپخته استفاده كنيد كه در آن نيز حدود ١٠ گرم چربى است كه لااقل ۴ گرم آن چربىاشباع شده است تازه اگر گوشت كمچربى باشد.ولى يك پيمانه( ٢٢٠ گرم)لوبياى چيتىپخته داراى ١۶ گرم پروتئين است كه فقط كمتر از يك گرم چربى دارد كه در آن يكگرم نيز هيچ چربى اشباع شدهاى نيست زيرا چربى گياهى است.بعلاوه يك پيمانه از هر نوع لوبياى پخته حداقل معادل نصف مقدار روزانه لازمبراى بدن فوليك اسيد و ويتامين B و ربع مقدار لازم روزانه براى بدن منيزيوم و مس و ١۵ درصد مقدار لازم روزانه زينك و پتاسيم بدن را تأمين مىنمايد.و براى جذب وهضم فقط در حدود ٣٠ - ٢٠ درصد آهن لازم را خواهد داشت و به همين دليل استكه براى جذب كامل بهتر است خوراك لوبيا با گوجه فرنگى كه غنى از ويتامين C است ويا با كمى گوشت قرمز يا گوشت سفيد(ماهى يا طيور)خورده شود.(مشهور است كهمىگويند براى اينكه مقدار لازم آهن به بدن شما برسد از گوشت قرمز استفاده كنيد زيراآهن موجود در گوشت قرمز خيلى راحتتر و بهتر جذب مىشود.اغلب مردم از خوردن حبوبات به علت نفخ شديدى كه دارد اجتناب مىكنند.وجودنفخ در اثر نداشتن آنزيم مخصوصى است به نام آلفا-گالاكتو زيداز ١ كه معمولا در بدنانسان يافت نمىشود.براى شكستن و جذب و هضم قند رافينوز ٢ كه در لوبيا وجود داردوجود اين آنزيم لازم است.لذا با خوردن لوبيا اين قند هضم و جذب نشده و نصيبباكتريهاى رودهها مىشود و توليد هيدروژن و گاز كربنيك مىنمايد.اين گاز منبسط شدهو به روزنههاى خروجى فشار وارد مىكند.براى حل اين مسئله چند راهنمايى وجود دارد:
٢ .بيشتر حبوبات بخوريد.زيرا مسئله گاز و نفخ بيشتر براى اشخاصى شديدا مطرحاست كه خيلى بندرت حبوبات مىخورند و اگر حبوبات خوردن را شروع كردهايد ازمقدار كم آغاز كنيد و بتدريج مقدار مصرف را زياد كنيد تا به يك پيمانه برسد.به اينترتيب مقدار جذب قند رافينوز افزايش خواهد يافت.
٣ .خوراك لوبيا را معمولا با خوراكيهاى نفاخ مانند كلم برگ،كلم بروكسل و سايرمواردى كه گازافزا هستند،نخوريد.
۴ .ابتدا از عدس،لوبيا چشمبلبلى و لوبيا سفيد شروع كنيد زيرا در مورد اغلباشخاص اين حبوبات كمتر نفخ مىكنند.
۵ .حبوبات را خيلى خوب بپزيد زيرا حبوبات نيمهپز بيشتر ايجاد نفخ مىكنند.
۶ .اگر از قوطيهاى كنسرو لوبيا استفاده مىكنيد قبل از خوردن آب آن را بريزيد و باآب تازه بشوييد اين كار مقدارى از رافينوز و تقريبا نصف نمك ناخواسته موجود درقوطى كنسرو را حذف خواهد كرد براى اين كار بايد حدود يك دقيقه زير آب سردشسته شود.
٧ .در آبى كه حبوبات را خيس مىكنيد در حدود يك گرم جوش شيرين بريزيد اينكار باعث مىشود كه مقدار بيشترى از قند رافينوز در آب حل شود و خارج شود.